Dutchies in New Zealand 2018

Zondag 14 Januari: Paihia en Whangarei Falls.

Vandaag waren we weer op tijd wakker, na een heerlijke overnachting op de parkeerplaats in Paihia. Ontbeten en snel naar het net open zijnde informatiebureau, om een kajaktocht door de mangroven te boeken. Helaas, de tocht van 10:00 was al vol, maar om 12:30 mochten we wel mee. Dus meteen de kajaktocht van 1,5 uur geboekt met gids. We hadden nog wat tijd te doden, dus hebben we om de spieren wat los te maken eerst een wandeling gemaakt over het strand en over de heuvel weer terug naar onze camper. Toen op naar de startplaats van de kajaktocht. Hier nog een boterhammetje gegeten en een zwembroekie of pak aangetrokken. Er kwam al een flinke club aan en wij dus gevraagd of wij bij hun geboekt hadden. Dit werd bevestigd en we konden aan boord van een motorboot. Na een aantal minuten werd er gevraagd of er een familie aan boord was welke in de ochtend via de I-Site (informatiebureau) geboekt hadden, met 5 personen. Dat waren wij. Bleek dat wij niet met deze boot mee moesten, de dame waar we aan gevraagd hadden, met het tonen van het boekingsformulier, had dus een foutje gemaakt. Dus wij weer van boord.

Aan de kade stond ondertussen onze gids al klaar, er waren blijkbaar geen andere liefhebbers meer dan ons vijven. Na het klaarleggen van onze kajaks, mochten we de life jackets en peddels in ontvangst nemen. Een korte uitleg over het gebruik van de kajak en de peddels en ‘off we go’!! Na verschillende onbedoelde rondjes kregen we de smaak te pakken en konden de 3 kajaks richting de mangroven en Hakuru Falls. Annie en Ben in kajak 1, Joop en Yvonne in kajak 2 en Marcel samen met de Gids Henri in de derde kajak. Onderweg nog de nodige uitleg over de flora en fauna, van onder andere de “Sjag” vogel. Een vliegende Pinguïn, was het grapje van Henri, aangezien de vogels op Pinguïns leken, maar de “Sjag” kan vliegen en de Pinguïn niet. Toen kwamen we aan bij de Hakuru Falls een flinke waterval van 20 meter breed en 10 meter hoog. Deze stroomde lekker. De groep voor ons was hier nog aan het peddelen en gingen volle kracht tussen de waterval en een daarvoor gelegen steen door. Aangezien ik mijn action camera bij had wilde Yvonne en Joop hun krachten wel eens laten zien. Dus Camera aan en actie. Joop en Yvonne in volle vaart tussen de waterval en de grote steen door. En wat denk je. De sterke stroming won het ….. en de kajak liep op de rots … ging uit balans en de beide inzittenden donderde in het water. Met kajak in de ene hand en de peddels in de andere hand zijn zij toen naar stiller water gezwommen en met ondersteuning van gids Henri en Marcel konden Yvonne en Joop de kajak weer inklimmen. Gelukkig is alles op video vastgelegd en zijn er geen gewonden gevallen.

Hierna kregen we de keus of met het busje terug of met de kajak terugvaren. Wij…. Bikkels…. kozen voor het laatste en begonnen aan de terugreis. Deze duurde wel wat langer door de toen ontstane tegenwind. Aangekomen bij de opstapplaats moeten we na 3 uur peddelen weer opstaan. Dit was, na 3 uur onhandig in een kajak zitten niet altijd even soepel. We voelden nu spieren die we voorheen nog niet ontdekt hadden. Ook hier zijn weer de nodige beelden van. Helaas niet van alles, maar wel de leukste.

Na gids Henri bedankt te hebben, hebben we een droog pak aangedaan, wat gedronken en zijn we vertrokken naar de zuidelijker gelegen Whangarei Falls. Deze waterval ligt aan de rand van de plaats Whangarei, of liever gezegd de plaats is gegroeid tot aan de waterval. Een ook hier weer een mooi stukje natuurschoon. Deze waterval is zo’n 40 meter hoog en kan een 25 meter breed worden.

Nu stroomde er niet zo heel veel water door, maar toch genoeg om mooie beelden te kunnen nemen. Op de parkeerplaats boven bij deze waterval was de mogelijkheid om 1 nacht te overnachten, waar wij dus weer dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Ook hier waren de toilet voorzieningen weer goed, 4 toiletten met wasbak en handdrogers. Niets kapot of gekliederd. Hier vond dus het avond ritueel plaats van dineren, drankje en slapen.