Dutchies in New Zealand 2018

Vrijdag 19 Januari op naar Francine en Michael via Foxton naar Lower Hutt

Vandaag zijn we vertrokken naar Foxton. Hier staat een Nederlandse Molen. Kregen we als tip van ons Nieuw Zeelands nichtje Francine.

Bij aankomst zien we een Oranje gebouw, “The Dutch Oven”. Dit is een sandwichshop met ook Nederlandse producten. Poffertjes, pannenkoeken, frikandellen en kroketten. We hebben hier de molen bezichtigd. Onderin de molen is een winkeltje met Nederlandse producten, zoals hagelslag en drop e.d. maar ook de Atjar Tjampoer was hier te krijgen.

We zouden een potje meenemen om Babi Pangang te maken als we klaar waren met de bovenverdiepingen te bezichtigen. Echter het potje is helemaal vergeten. Dus zoeken we verder. Deze producten zijn niet volop te krijgen in NZ. Ze zijn ook duurder, omdat dit geïmporteerd moet worden vanuit Nederland.

Na de voor ons bekende technieken bekeken te hebben, zijn we naar een ander museum gegaan, langs de molen, waar de migratie van de Nederlanders getoond wordt.

Na deze kort bezichtigd te hebben, hebben we snel een hapje (een broodje Kroket of frikandel) genomen in “The Dutch Oven” en zijn we vervolgens vertrokken naar Kelson – Lower Hutt, waar ons nichtje Francine met haar man Michael woont. We hadden afgesproken om 14:00 bij haar te zijn, maar onze navigatie gaf aan dat dit een half uur later zou worden. En om 14:30 stonden we dan in Lower Hutt. Midden in een winkel/bedrijven centrum. Hé….. hier klopt iets niet wisten we meteen. Bleek dat we als plaatsnaam ingegeven hadden Lower Hutt, echter we zouden naar de wijk Kelson in Lower Hutt moeten gaan. Na het ingeven van het juiste adres waren we 7 km van Francine vandaan. Dus 10 minuten later stonden we bij haar voor de deur.

Een mooi huisje met grote living en 3 slaapkamers en badruimte, gelegen op een heuvel met achter hun huis een uitzicht op een met ‘native' bos begroeide heuvelrug. Als je zijdelings uit het huis/tuin kijkt zie je over het binnenwater de stad Wellington liggen.

Een mooi rustige wijk en straat. En voor ons een oprit welke onze grote camper goed kon huisvesten.

Na een rondleiding aan de Thee en koffie en gezellig bijbuurten. Michael is nog aan het werk. We pikken hem met de camper op bij het treinstation, als hij klaar is met werken. We rijden dan door naar DAYS Bay Pizzeria Lower Hutt voor een lekkere pizza en daarna een Hokey pokey ijsco uitde hand.

Dit Hokey Pokey ijs is een Vannilie Roomijs met Karamelsaus en karamelkorrels. Zo lekker hebben wij deze buiten NZ nog noot gevonden.

Hierna zijn we terug gereden naar het huis van Francine en Michael en hebben we nog wat gedronken.