Dutchies in New Zealand 2018

Zaterdag 20 januari Rivendell

Vandaag ben ik (Marcel) jarig en had gisteren al een cadeau van Francine gekregen. Een leuke kaart, welke zij samen met een vriendin gemaakt had en een grote doos chocolade van het Nieuw Zeelandse merk Cadburry. Francine gaat namelijk vandaag voor het verlovingsfeest naar het zuider eiland met het vliegtuig. Haar zus Michaela viert vanavond haar verlovingsfeest. Helaas zijn de tickets veel te duur om voor ons vijven even over te vliegen. Tickets zouden nu rond de 300 Euro pp. liggen.

Na het opstaan en ontbijt ritueel, gaan we vandaag naar Rivendell. Eén van de film locaties van lord Of The Rings. Onderweg zien we ook hier de mooie landschappen voorbij komen. We rijden het…………………..Park in en na een 4 tal kilometers, zijn we al diverse parkeerplaatsen en een grote camping voorbij gereden. Aangekomen bij de achterste parkeerplaats, gaan we hier een korte wandeling van 10 minuten lopen, welke is voorzien met 3 plattegronden met uitleg over de opnames.

Na deze wandeling hebben we aan de rivier onze lunch genoten. In deze rivier waren diverse kinderen aan het zwemmen. Opeens begonnen sommige kinderen flink te schreeuwen en wat bleek …… zij zagen voor hun begrip een wel heel gevaarlijke vis. Nou ja gevaarlijk, er zwommen 2 alen van ongeveer 1 meter. Waarschijnlijk waren deze alen banger van de kinderen als andersom.

Na dit nog even aanschouwd te hebben zijn we de tweede wandeling gaan lopen. Deze zou een uur duren en na 1 uur rustig wandelen en foto’s maken waren we weer terug.

Onderweg nog diverse grote bomen tegen gekomen. De meeste stonden, maar 1 grote boom lag plat op de grond. Over deze boom kun je, over de stam, naar de kruin lopen. Ook de achtergrond geluiden, van diverse vogelsoorten en krekels, maken de beleving levensecht.

Nadat we terug gekomen zijn bij de camper gaan we op weg naar een parkeerplaats bij de rivier.

Uiteindelijk staan we op de voorheen genoemde camping aan de rivier. Het is hier niet diep, dus zwemmen is niet mogelijk. Ben en ik(Marcel) hebben een stoel genomen en zijn in de rivier gaan zitten. Lekker met de voetjes in het water, de zon wat getemperd door de wolkjes en een drankje erbij.

Ondertussen kwamen er wat grote jeeps en even grote Maori mannen voor ons, naar wat later bleek een soort BBQ opbouwen.

Er werden diverse materialen uitgeladen en er werd nog een paar keer op en neer gereden.

De Maori mannen maakte van rivierkeien een cirkel, waarin een flinke lading boomstammen gestapeld werden. Daarna werd het vuur aangestoken en toen werd de bovenkant van de houtstapel afgedekt met rivierkeien. De keien werden op deze manier opgewarmd. Na een tijdje werden er flinke hompen vlees op de keien gegooid.

Rond 17:00 zijn we vertrokken voor de boodschappen en de camper weer te ledigen en te voorzien van vers water. Onderweg zien we geen dumpstation en alleen een camping biedt uitkomst. Echter vonden we 10 dollar voor alleen het storten van afvalwater wel duur en dus reden we door naar de volgende. Helaas bleek de volgende en enigste mogelijkheid een dure Top 10 camping te zijn a $15,-

ook krijgen we geen korting met onze Top10 camping card. Dus geen keuze meer en toch maar $15,- ongeveer €10 euro dokken.

Nou dat hebben ze geweten bij de Top10 camping. We hebben meteen van alles gebruik gemaakt.

Toilet storten, afvalwater storten, vers water bijvullen en als klap op de vuurpijl zij Joop, Yvonne en ik(Marcel) lekker onder de douche gegaan. Niet duur voor $15,-. Wij hebben ons geld er weer dubbel uitgehaald. Overnachting kost op deze camping $25 per persoon en zou ons vijven dus €125 gekost hebben.

Rond 19:30 rijden we een parking op aan het strand van lower Hut en gaan hier ons avondeten maken en nuttigen. Na het eten rijden we rond 21:00 de oprit van Francine en Michael op.

Hier krijgen we van Michael een kop koffie of thee en word de Cheesecake van Marcel door ons zessen verorbert. 5 Dutchies en Michael……Francine zat zoals eerder aangegeven al in Christchurch op het verlovingsfeest van haar zus Michaela en Scott.

Rond 10 of 11 uur kruipen we ons nestje in.

Cor

Mooie natuur en voor 15 dollar toch weer alles schoon aan de haak. “ nie slecht “

marleen van den Tillaar

ten eerste wil ik marcel hartelijk fliciteren met zijn verjaardag ook namens sjaak natuurlijk . en wederom wat een prachtig land waar jullie nu vertoeven word een beetje jaloers als ik al die mooie foto's'zie wat een geweldig mooi natuur. heel veel lieve groeten uit helmond