Dutchies in New Zealand 2018

Zaterdag 27 januari De overtocht en kustroute naar Christchurch

De Overtocht

5.40 uur ontwaken we stilletjes , alleen het hoogst nodige rommelen we, de grote tuintafel gaat van de cabine naar achter op een bed en we rijden weg van de oprit bij Francine en Michael waar we pal naast de slaapkamer staan. Terwijl we achteruit de oprit afrijden, zien we het slaapkamergordijn open gaan en staat Francine ons uit te zwaaien.

Dan op naar de haven van Wellington waar we aan boord gaan van de Blue Bridge voor de online geboekte overtocht.

Dat vroeg boeken is wel nodig want wij hebben ons al moeten schikken naar een vrije overtocht, Wellington – Picton (op het zuider- eiland). In de wachtrij worden nog wat tandjes gepoetst nog wat ontbeten en wat in de camper opgeruimd. Deze overtocht duurt totaal 4 uur waarvan amper 1,5 op openwater, de andere tijd varen we door de Marlborough- sound . Als we het ruim ingereden zijn, nog even keren zodat we in de goede richting staan en op naar boven.

60 Treden tot het eerste verblijfdek waar we een tafel en twee PC werkplekken in pikken voor e.e.a. bij te werken.

Na wat drank, sandwichs

en foto’s knippen rijden we om 12 uur de boot af, nog even tanken en op naar Christchurch. Ongeveer 320 km via Blenheim naar Kaikoura. Bij de laatste zware aardbeving van 7,8 op 14 Nov. 2016 is deze weg voor Kaikoura zo zwaar beschadigd dat hij nu pas net open is. De schade is nog heel goed te zien regelmatig kunnen we om en om passeren.

De personen die met GO en Stop bordjes de auto’s doorlaten zijn zeer vriendelijk zwaaien tegen bijna alle passanten.

Wij zijn zo aardig dat we, als het enigszins kan, we ze een snoepje uit onze trommel aanbiede.Daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Lachend holt een jong dame van de andere kant van de weg over. haar bordje in de steek latend. In Kaikoura een sanitaire stop, he Marcel zonder toilet papier en een telefoon die het niet doet, maar Joop brengt toch de oplossing. Nog een lekkere Pie en op voor de volgende 160 km. We rijden naar de voor ons bekende camping Pineacres. Bij Rangiora 20 km boven Christchurch. Hier even lekker douchen eten en dan tegen achten melden we ons bij de house warming party van Natasha. Hier worden we door Natasha heel hartelijk verwelkomt. Ze heeft een mooi huis waar we in de voortuin kennis maken met haar vrienden en kennissen.

Hier worden wat bierspelletjes gedaan, pingpong balletje in elkaars gegroepeerde kartonnen bekers gooien die je dan vervolgens moet opdrinken. En later op de avond verkleedpartijen. Wel lachen ja. We genieten nog wat van het opgewarmde BBQ vlees met salades rond de klok van 23.00 rijdt ik (Ben) weer terug naar de camping. Het is deze dag weer lekker zonnig geweest en groot voordeel is dat het nachts weer tot onder de 18 gr afkoelt.