Dutchies in New Zealand 2018

Maandag 29 januari. Op stap met Natasha naar Akaroa en Pigeon Bay

Na Joops trimrondje en beperkt gebruik gemaakt te hebben van het huis van Rosalie en Jason, rijden we naar Natasha. Dit wegrijden kon pas nadat we Beasel ,de hond, aan de riem hadden anders zou hij bij het openen van de poort de benen nemen, Yvonne is heel bedreven in honden lokken.

Het is smorgens al 22 ° maar al snel komt de zon er al goed door, het beloofd weer een mooie dag te worden. Wij gaan Natasha ophalen en samen naar Akaroa op het schiereiland en Pigeon Bay waar een van de vier nichtjes geboren is en de andere drie op de primary school gezeten hebben. Zowel de vader als de moeder van hun gaven les op dit schooltje. Marcel zit weer achter het stuur om deze 95 km te overbruggen met langs zich Natasha en Yvonne. Voorin kletsen en lachen zij wat af.

Het regenboog achtige bord langs de weg geeft aan Brand gevaar “Very high”. Het gras is geel en er staat een lekker briesje dus als het begint … De weg hier naar toe, en ook de terugweg is net een grote natuurfilm. We starten op 10 meter hoog en met de hobbelige slingerende weg gaan we dan naar boven dan weer naar onder en regelmatig een schitterend uitzicht over de bergen of over de diverse baaien.

Soms tot hoogte van bijna 700 meter. In Akaroa parkeren we de camper langs de baai en wandelen verder langs de baai met vele boten…. een groot cruise schip…. een Jett boot….. en aan de andere kant van de weg de prachtige rode Rata bomen.

En winkeltjes en restaurantjes. Van beide maken we gebruik. Onder een boom laten we het ons weer goed smaken.

Op de terugweg nemen we de nog smallere toeristische route, en nemen de afslag naar Pigeon Bay waar het eerder vernoemd schooltje nog steeds staat. Dit schooltje is nu in gebruik als woning. We rijden eerst het schooltje en kerkje voorbij tot het boten huis met pier langs deze doodlopende weg. Nadat we ons wat uit hebben laten waaien op deze zon overgoten pier, lopen Natasha Joop Yvonne en Ben terug naar het oude schooltje. En warempel de camper komt van de pier terug gereden met achter het stuur Annie, dat moet kunnen want zij is de enigste met een tractor rijbewijs.

Gezamenlijk nemen we nog een kijkje in het oude kerkje waar Rosalie nog gedoopt is. Alleen de vierde zondag van de maand wordt hier nog een dienst gehouden. Toch blijkt het kerkje gewoon open te zijn, groot missaal in de houder en twee orgels achterin de kerk. We gieten nog wat vloeistoffen naar binnen en dan weer op naar Christchurch nog 55 km voor die plaats stopt Marcel plots op bevel van Natasha, we zijn nu bij Little River Craft station en zij weet dat ze daar lekker ijs hebben en wil ons trakteren.

Maar helaas 3 minuten over zes, net gesloten. Via Ataahuh en Lake Ellesmere en Litleton rijden we door Christchurch waar we zien dat na de aardbeving van 22 febr. 2011 toch al heel wat nieuwbouw gepleegd is. Als we Natasha thuis afgezet hebben rijden we via Ohoka nog even langs de oude woning van Mark en die van Miep. Dan weer naar de achtertuin van Rosalie en Jason waar we eten en nog wat aan de reisblog werken.