Dutchies in New Zealand 2018

Rond 08:45 zijn we klaar en verlaten de camping naar de verhuurder. We schrijven ons in voor de auto en laten de camper daar staan. We krijgen een hogere Honda mee en gaan op pad. We verlaten de verharde weg en gaan 16 km de gravelweg op. Bij de tweede parkeerplaats zetten we de auto neer en gaan we de eerste wandeling doen. Deze brengt ons naar Opera Arch. Het pad is mooi aangelegd en na een 30 minuten komen we bij de boog uitgesleten uit Limestone aan. onderweg bewonderen we de wonderschone natuur. De bomen vol begroeid met mos en andere soorten planten. We staan te kijken hoe de natuur zo’n bouwwerk kan realiseren.

We komen weer aan op de parking een gaan voor de wandeling van 1,5 uur naar de Moria Gate en Mirror Tarn. Na een wandeling van 25 minuten komen we aan bij de Moria Gate een uitholling met 3 ingangen.

Via een ketting, als handrail, gaan we de grot in. Door de grot loopt een rivier en in de grot is een doodlopende gang van ongeveer 10 meter. We klimmen deze ook nog in en nemen ook hier de nodige foto’s. We wandelen weer door en zien de Moria Arch van boven. We bekijken hoe we de grot verlaten hebben en maken ook van deze kant de nodige foto’s. Hierna lopen we een 45 minuten naar de Mirror Tarn.

Een spiegelmeer met rondom allemaal regenwoud. Helaas! Het regent nu weer volop en is er dus geen spiegeling op het vlakke water mogelijk. Ondanks deze tegenvaller is de omgeving prachtig. We wandelen weer verder en komen weer aan bij de auto. We eten snel een boterham en rijden de auto naar de volgende parkeerplaats. Hier gaan we nog een flinke wandeling maken. 10 min en 200 meter. Poeh poeh! De tocht brengt ons naar twee grotten. De eerste is de Crazy Paving Cave. De naam dankend aan de kleivloer welke opdroogt en een soort tegels creëert die door de droogte scheuren. We kruipen ook de laatste 20 meter tot achter in de grot met de nodige zaklampjes en telefoonlampen en zien nog een flinke spin. Hij vertelde ons zijn naam niet, dus deze kan ik jullie niet vertellen. Op naar de tweede grot, de Boxing Canyon Cave.

Deze grot is een stuk hoger en nog iets dieper. Ook hier gaan we binnen en testen de zaklampen. We lopen tot achter in de grot. Ondertussen zien we nog wat gloeiwormen. Ik denk in totaal 30 stuks. Niet veel, maar dat was te verwachten. We doen alle lampen uit en staan een paar minuten in het pikke donker en zien alleen een paar gloeiwormen. We maken nog wat studio technische foto’s en gaan weer richting de auto.

Bij de auto aangekomen zin we allen redelijk nat. De hele dag is het blijven afwisselen tussen droog, regen en miezeren. We leggen de natte jassen achter in de auto en rijden in een klein uurtje weer richten de verhuurder. Leveren de auto in en nemen de camper naar de camping van afgelopen nacht. We nemen allen een lekkere warme douche en na het ledigen van de campervloeistoffen vertrekken we richting Hanmer Springs. Het is nu 16:00 en droog. We krijgen van de camping beheerster de tip bij de I-Site nog even na te vragen of de wegen wel open zijn op de terugweg naar Westport. Vanmorgen waren deze weer dicht i.v.m. overstromingen e.d.. We doen navraag en nog een paar kleine boodschappen en rijden naar Westpoort. We tanken en rijden door naar Spring Junction, waar we een hapje gaan eten

en daarna doorrijden naar Hanmer Springs. We willen zaterdag ochtend in Hanmer Springs naar de thermaal baden en s ’avonds weer in omgeving Christchurch zijn.

Onderweg worden we door een tegemoetkomende auto gemaand te stoppen.

Er komt namelijk een huis aan van 8 meter lang en 5 meter breed. We moeten aan de kant gaan staan en wachten tot het huis voorbij is.

Zo maak je nog eens wat mee onderweg. Van bomen op de weg tot bomen omgetoverd tot planken voor een huis. Rond 22:00 rijden we Hanmer Springs binnen. Helaas komen we allerlei bordjes tegen welke overnachten in de camper verbieden op de parkeerplaatsen in de stad. We gaan op zoek naar de camping van vorig jaar en vinden deze. Het is echter al 22:30 en dus bellen we of we plaats mogen nemen op de camping. Het kantoor was al om 21:00 dicht. We krijgen een dame aan de lijn, welke niet echt vrolijk is en klaagt dat ze al in bed lag. We mogen niet plaatsnemen op de camping en worden weggestuurd. We zijn het stadje weer uitgereden en hadden daar wel een mogelijkheid gezien vanaf de weg. Bij aankomst ook hier een bordje verboden kamperen. We rijden naar een straatje waar een bordje Airport stond. Na 100 meter is dit ook een gravelstraat met aan beide zijde weilanden. Een 700 meter verderop zetten we de camper op het gras langs de weg. Het is nu 23:00 en we gaan slapen na het nuttigen van nog een drankje.

TIP! kijk voro meer foto's van deze dag ook zeker even onder de knop Foto's in het Album: Vrijdag 2 februari - Oparara Arch - Moria Gate Arch - Crazy Paving Cave en de Boxing Canyon Cave.

Cor

PSV-Pec. 4 - o

Marcel van Kessel

Cor, live meegekeken !! Jo nog bedankt voor de code zodat we live kunnen kojken! Groetjes Joop??

sjaak en marleen

wel mooi in dat regenwoud jullie doen zelfs de polonaise, dus toch een beetje missen de carnaval