Dutchies in New Zealand 2018

Donderdag 15 februari - bezoek aan Winery en Brewery

Vandaag zijn we lekker rustig opgestart. We hebben de natte was van gisteren, na de Cave Stream Walk, en de overige was gedaan. Waarschijnlijk alweer de laatste keer wassen in Nieuw Zeeland. Aangezien we komende woensdag al weer terug vliegen naar het koude Nederland. Ja we volgen het weer en nieuws regelmatig. Nadat de eerste was droog was en de tweede was hing te drogen zijn we, na de middag, vertrokken naar een Winery en Brewery. Een goede 40km noordelijk van onze uitvalsbasis, ligt de Waipara Hills Winery.

Hier hebben we diverse soorten riesling en rode wijnen geproefd. De een lekkerder als de ander. De vinoloog legde bij iedere soort netjes uit, wat de eigenschappen waren en hoe de wijn tot stand gekomen is. Na het proeven, hebben we hier een fles wijn gekocht, om cadeau te doen aan Rosalie en Jason.

Op de terugweg, hadden we ook nog een bierbrouwer gepland, aangezien deze pas om 15:00 open ging. We stonden mooi op tijd voor de deur, welke juist open ging. We hadden gebeld voor een rondleiding en wisten dat de Brouwster zelf op vakantie was, maar dat er wel een rondleiding mogelijk was. Deze kregen we van een jonge knul (waarschijnlijk de zoon van de eigenaresse) die daar ook werkt en van het proces toch echt wel een en ander wist. Ze hadden in de afgelopen maanden een nieuwe installatie geplaatst, welke de capaciteit van 600 ltr naar 1800 ltr verhoogde.

Echter werd er nu meer extract uit de hop gehaald, waardoor men besloten had niet de volle capaciteit van de installatie te gaan gebruiken. Na de uitleg van ongeveer een 30 minuten, hebben we in de bar nog een paar biertjes geproefd.

De ene viel beter in de smaak als de andere. Ze hadden 16 soorten bier, op de tap zitten. Welke allen daar gebrouwd worden.

Ze hadden hier ook een tap voor gemeente pils

Welke allen daar gebrouwd worden. Een deel van de bieren, had een naam waaruit op te maken was dat deze uit Europese landen kwamen. Echter werden deze bieren in deze brouwerij geproduceerd, volgens de wijze/recepten van bijvoorbeeld België en Slowakije. Nadat we weer in Rangiora waren, hebben we de foto voor Rosalie en haar gezin, ingeleverd bij de plaatselijke fotograaf. Aangezien het al vijf voor vijf was, konden we de foto de volgende dag vanaf 10:30 ophalen. We zijn naar onze uitvalsbasis vertrokken en hebben na het eten nog even bij Rosalie, Jason en de kids gezeten. Aangezien zij de volgende dag er weer op tijd uit moesten om te gaan werken hebben wij ze op tijd verlaten en hebben in ons campertje nog wat gedronken.