Dutchies in New Zealand 2018

Maandag 19 februari - Bezoek met Miep aan Annie en Adrie en een bezoek aan de nursery

Weer lekker ontbeten terwijl het regelmatig hard waait. Maar het zonnetje laat weer goed van zich voelen. Vanmiddag rond een uur of 1 zouden we met Miep naar Adrie en Annie gaan, tenminste als we ze nu, na drie keer afspreken, wel over de drempel krijgen. Bijna 92 en dan bij mensen op visite waar ze al jaren niet is geweest brengt toch wat spanning met zich mee.

De tijd die we nog hebben voor 1 uur vult Yvonne door de foto’s van het verjaardagsfeest van zaterdag te bewerken en op stick zetten voor Natasha. Nog wat aan het blog werken, boekje lezen enz. sommige in de schaduw andere in de zon, maar die is zo heet dat je wel regelmatig moet wentelen als je niet vuurrood wil worden. Ongeveer half één geluncht en op naar Miep en dan door naar de Nederland ave. Miep stond al te wachten met haar tasje en zonder een blijk van angst neemt ze plaats achter in de camper.

Eenmaal bij Annie aangekomen is het ijs snel gebroken en zitten ze gezellig samen op de bank te kletsen over vroeger enz.

Als Adrie wat later met Marcel en Joop binnen komt en Adrie ziet Miep op de bank zitten kletsen, roept dat bij hem duidelijk veel emoties op, maar even later als Annie koffie gaat zetten, is hij het die langs Miep gezellig zit te keuvelen.

Onder het genot van wat bakjes koffie met cake of muffins wordt er stevig gebuurt.

Ook de dochter van Annie en Adrie komt nog even langs, zij heeft in haar kinderjaren ook bij Kees en Miep gewerkt (plantjes verspenen voor 0,50 ct per kistje). Rond 16.30 nemen we afscheid en vertellen Miep onder wege, dat we even op de nieuwe kwekerij langs gaan. Zij kan het heel goed vinden met Pedro, een van de nieuwe eigenaren. Maar dan blijkt dat ze toch te moe is van alle indrukken en het kletsen, soms Engels en dan weer Nederlands. Annie en Adrie praten thuis altijd Nederlands tegen elkaar. Bij de kwekerij gaat Pedro meteen naar buiten om Miep in de camper te begroeten.

Annie blijft met haar in de camper en Marcel, Joop, Yvonne en Ik (Ben) krijgen weer een kleine rond leiding door de grote kwekerij. We krijgen wat uitleg over een heel nieuwe dak constructie, de dakramen die vroeger een stuk open kantelde, worden nu geheel automatisch 90 graden opengezet. Hierdoor koelt het zo goed af dat de planten niet meer naar buiten gesjouwd hoeven te worden om te “harden”, dat scheelt weer veel werk. De kwekerij is snel gegroeid met alle automatisering. Afgelopen jaar hebben ze een dag gehad waarbij ze, in een dag net zoveel planten verkochten, als in 1991 in het hele jaar verkocht werden. Ze hebben nu 280 werknemers die ze soms zelf gaan werven op de Filipijnen, dit blijken heel goede en betrouwbare medewerk(st)ers te zijn.

Tijdens de rondleiding wordt ook uitgelegd dat er wel problemen waren met een nieuwe kas. Het nieuwe dak systeem komt uit de USA. In Nieuw Zeeland is daarvoor speciaal een kassenbouwer opgeleid en supplier geworden. Echter hebben de delen 3 jaar buiten gelegen i.v.m. vergunningen e.d. Hierna is te snel de kas opgebouwd en niet genoeg rekening gehouden met het uitzetten van de metalen, en was de uitlijning van de goten ook slecht. Er braken ramen door teveel mechanische spanning en spoelde de planten weg. Hier waren ze natuurlijk niet blij mee en dus moet de leverancier weer aan het werk. Tijdens de rondgang komen we ook in de werkplaats waar de tractor van Case staat, deze werd nu hersteld door een stagaire.

Pedro dook onder de werkbank en haalde een staalplaat met het logo van Jorna’s Nurseries, het tegenwoordige Zealandia.

De plaat werd gebruikt op de trolly’s waar de plantenbakken op staan. Hij had er nog 30 en wij mochten er ook een meenemen. Hij heeft Miep ook belooft er een te bezorgen en met zijn vader Trudo langs te gaan bij Miep. Ook vraagt hij of Miep nog planten nodig heeft en aarzelend vraagt ze, kan dat dan? Waarop Pedro aangeeft de directeur te zijn en dat dat dus zeker kan.

Hierna hebben we Miep thuis afgezet en verteld morgen gepast afscheid te komen nemen. Het was ondertussen al 18:00 en eigenlijk was dit te laat voor Miep. Wij zijn vertrokken naar de Pizza Hut en hebben een paar lekkere pizza’s weggewerkt.

Rond 22:00 zijn we ons lekkere bedje ingekropen.

Annemie en Teun

Hallo allemaal,
Wat gaat het snel voorbij.jullie hebben weer een prachtreis gehad!
Ik lees hier, dat de noodtoestand is uitgeroepen in Nieuw zeeland bij jullie,
We hopen dat ‘t vliegtuig vertrekt, en er geen vertraging is.
En dat jullie ‘n goede vlucht hebben.hele veilige reis.
Liefs, Teun en Annemie
Tot ziens thuis!