Dutchies in New Zealand 2018

Dinsdag 16 Januari: Waitomo Gloeiwormen, Caves en Waterval.

Vandaag zijn we als eerst naar de KFC gegaan voor de wifi. Hoofdzakelijk om de problemen met telefoonprovider Simpel op te lossen. Zowel Annie, Ben als ik (Marcel) kunnen niet bellen. Wel gebeld worden en sms-en. We hebben weer een mail van Simpel. Om de problemen te verhelpen moeten we de nodige gegevens verstrekken zoals welke provider we gebruiken in NZ en wanneer we gebeld hebben. Deze info weer doorgespeeld en maar weer afwachten.

Hierna zijn we doorgereden naar het plaatsje Waitomo. Hier bevinden zich allerlei grotten met gloeiwormen e.d. Yvonne had hier een wandeling gevonden door het bos in een kloof en ook een paar goed toegankelijke ondiepe grotten. Deze wandeling moesten we rond de schemering gaan doen, zodat we ook deels in het donker de wandeling konden lopen en de gloeiwormen goed konden zien.

Aangezien we al rond het middaguur in Waitomo waren, hebben we het informatiebureau bezocht en zijn we doorgereden naar een parking buiten dit plaatsje en hebben we in de brandende zon een boterham gegeten. Bij deze parking was ook een natuurbrug.

Het gaat hier om een plafond van een grot welke langgeleden is ingestort en deels is blijven hangen. Dit deel is nu dus een brug. Langs een mooi begroeide kloof loop je in 10 minuten naar deze brug.

Vervolgens doorgereden naar de PiriPiri Cave en naar de Marocopa Falls. De Marocopa Falls staan als mooiste waterval van Nieuw Zeeland omschreven. Zeker in deze omgeving, een beetje het oorspronkelijke native bush, kan dit wel eens heel dicht bij de waarheid liggen.

Hierna een camping opgezocht, waarbij ik Sjans gehad zou hebben met de jonge receptioniste. Het geval was namelijk dat ik tijdens ons gesprek wel heel dicht bij haar moest komen. Maar…….. alles was heel onschuldig, ze wouw ons alleen stiekem een tip geven. We hadden net een Top10 Camping kortingskaart gekocht en vanaf morgen zouden we korting krijgen o.a. op de grotten. Maar aangezien onze wandeling toch al voor niets was, hebben we geen gebruik gemaakt van de korting, deze keer.

Na ons geïnstalleerd te hebben op de camping is Joop nog wat gaan hardlopen, hebben Ben en Marcel het zwembad en hottub genomen en Annie en Yvonne de was verzorgt.

Na het eten zijn we om 20:30 naar de wandeling gereden zo’n 3 km van de camping vandaan. Met donkere schemer zijn we het bos ingegaan. De wandeling zelf was in 30 minuten te doen, maar al die mooie groene lampjes tegen de wanden aan en in de grotten, leidde ons te veel af en wilden we de nodige foto’s maken. 1 uur en 50 minuten later waren de dan ook weer bij de camper terug waar Annie lekker een boekje zat te lezen. Op naar de camping en na het nuttigen van een drankje zijn we naar bed gegaan. Het was ten slotte al bijna middernacht. Zo laat hadden we het nog niet gemaakt deze vakantie.

marleen van den Tillaar

wat is het daar prachtig mooi