Dutchies in New Zealand 2018

zondag 28 januari bezoek aan Tante Miep en BBQ bij nicht Rosalie en Jason Hugo.

Vandaag zondag lekker rustig aan gedaan …. paar wasmachines aan en de droger ….. camperramen een kleine wasbeurt. Dan gaat de rit naar tante Miep die in de laatste 5 jaar weer veel veranderd is (28 mei wordt ze 92).

Maar ze is nog goed bij de pinken doet veel aan borduurwerk en speelt nog regelmatig piano en orgel. Ze woont hier in een mooi ruim huis, ruime keuken met alles er op en er aan.

Ze heeft van haar garage een tweede woonkamer gemaakt. En een klein tuintje, voor N.Z begrippen zeker. Haar woning staat recht tegenover het Bruce Pugh Community Centre een ouder dagbesteding centrum.

Daar heeft ze bij haar keuze 4 jaar geleden bewust voor gekozen. Ze vertelt nog eens precies hoe ze in de oorlog van Rotterdam te voet richting Friesland is gelopen. Ze mocht van haar vader gaan als ze de rantsoen bonnen achter liet. Via omwegen is ze samen met haar twee inmiddels overleden zussen in Geldrop  terecht gekomen. Daar haar Kees ontmoet, waarmee ze in 1953 op de boot stapte naar New Zealand. Nu woont ze in een senioren wijk waar ze een vrouw is tegen gekomen, die op dezelfde boot gezeten moet hebben.  Om goed 3 uur lopen we samen even het community centre binnen waar wat oudere zitten te Rummikubben.
Na nog een flinke knuffel nemen we voor even afscheid.  Miep wandelt weer stilletjes met haar stokje haar huis in, en wij rijden Rangiora in voor wat boodschappen Er staat weer een fijn zonnetje dus met een onvermijdelijk  ……. Rekken we de tijd nog wat. We zijn nl. uitgenodigd bij Rosalie en Jason voor een BBQ.
Ook Michaela en Scott en Natasha komen deze namiddag. Na de hartelijke hug’s met de achter nichtjes en aanhang krijgen we een rondleiding door de woning. Ong. 30 meter breed en op een perceel van ruin 2500 m².  de twee kinderen 3 en ruim een jaar zijn in het begin nog wat verlegen maar met belleblazen is de ban helemaal gebroken.
We kletsen het e.e.a. op het zonovergoten terras waar sommige toch een plekje schaduw willen vangen. Je moet hier wel andersom denken want de zon staat hier pal in het Noorden. BBQ doen ze hier op z’n New Zealands. Een man bakt al het vlees dat gaat in grote schalen en dan kan iedereen aanvallen aan de salades sauzen en vlees.

Het smaakte ons verrukkelijk, maar wat wil je, gebakken door de manager van 2 of drie Mac Donalds vestigingen. Na het toetje Warme appel Rabarber en peer met krumbel en vanille custard gaan de kleintjes te bed, maar de oudste niet voor dat ze van ieder een Hi five heeft gehad.  Na de koffie wordt ons de sleutel van het huis gegeven en de wifi code, we mogen gebruik  maken van het huis indien nodig. Ook morgen vroeg als zij de kleintjes wegbrengen en gaan werken. We mogen de camper plaatsen achter in de “tuin”.   Zie voor nog een aantal foto's ook het fotoalbum van 28 januari.

sjaak en marleen

Zo dat is nog eens genieten daar in dat prachtige zealand, doe ze de groetjes van ons allen.

Cor

Zo te lezen moeten jullie wel oppassen om niet enkele kilo’s zwaarder terug te komen. Voor Joop nog ff de laatste ontwikkelingen bij PSV. Locadia is inmiddels verkocht aan een Engelse premier club voor 17 mio. Afgelopen zondag heeft Ajax gelijk gespeeld bij Utrecht en PSV. Gewonnen bij Twente uit 0-2. Ik meld het maar omdat ik niet weet of het daar in de media is te volgen. Verder geen bijzonderheden in Geldrop.

Lauwrens

Mooie verhalen ziet er goed uit. Neem wat van het goede weer mee.